Natuurlijk geloof ik dat we samen uitstekend in staat zijn om op een prettige en respectvolle manier met elkaar samen te werken en een mooi coachtraject vorm te geven. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat we voor, tijdens of na het aangaan van een coachtraject, geen gezamenlijke oplossing meer kunnen vinden bij een conflict. Daarom zijn de onderstaande algemene voorwaarden van toepassing op de dienstverlening die ik via Chroma Coaching aanbied.
Inhoudsopgave
Artikel 1 – Definities
- Chroma Coaching: Chroma Coaching, gevestigd te Utrecht, KvK-nummer 91466911.
- Cliënt: degene met wie Chroma Coaching een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Chroma Coaching en Cliënt samen.
- Diensten: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven en/of daaruit voortvloeien en direct verband houden met de opdracht in de ruimste zin van het woord. Uitgangspunten hierbij zijn dat Chroma Coaching handelt volgens de richtlijnen van de Internationale Ethische Gedragscode NOBCO/EMCC en dat het belang van de Cliënt voorop staat.
- Aanbieding: elk voorstel voor diensten van Chroma Coaching aan particulieren en bedrijven.
- Overeenkomst: elke afspraak die naar aanleiding van een aanbieding tot stand komt tussen Cliënt en Chroma Coaching over de te verlenen diensten door Chroma Coaching ten behoeve van Cliënt.
Chroma Coaching richt zich op coaching van volwassenen met als doel bewustwording, ontwikkeling en verandering, in de meest ruime zin. De coachvraag is vastgelegd in de overeenkomst met Cliënt. De Cliënt is zelf verantwoordelijk voor het resultaat van het coachingstraject, door het toepassen van het geleerde en het gebruiken van de bewustwording. Chroma Coaching is bereikbaar via:
E-mail: kim@chromacoaching.nl
Website: https://chromacoaching.nl/
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten door of namens Chroma Coaching.
- Chroma Coaching en de Cliënt kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Chroma Coaching en de Cliënt sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Cliënt of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen
- Aanbiedingen en offertes van Chroma Coaching zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
- Aanvaardt de Cliënt een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
Artikel 4 – Aanvaarding
- Elke overeenkomst tussen Cliënt en Chroma Coaching komt tot stand door wederzijds akkoord. Chroma Coaching bevestigt de overeenkomst aan Cliënt elektronisch (per e-mail of whatsapp). Desgewenst maakt Chroma Coaching een schriftelijk exemplaar die Cliënt voor aanvang van de opdracht getekend retour stuurt of bevestigt per mail.
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Chroma Coaching de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Cliënt hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de Cliënt verbindt Chroma Coaching slechts, nadat de Cliënt deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen en tarieven
- Chroma Coaching hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw voor particulieren en exclusief btw voor zakelijke Cliënten. Prijzen zijn exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Chroma Coaching mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Chroma Coaching vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
- De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Chroma Coaching, geldend voor de periode waarin zij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
- Wanneer Chroma Coaching en de Cliënt voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Chroma Coaching mag tot 10% van de richtprijs afwijken. Chroma Coaching moet de Cliënt op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De Cliënt mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- Chroma Coaching mag haar prijzen jaarlijks aanpassen.
- Chroma Coaching zal prijsaanpassingen meedelen aan de Cliënt voorafgaand aan de ingang ervan.
- De Cliënt mag de overeenkomst met Chroma Coaching opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn
- Chroma Coaching mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Cliënt moet een betaling achteraf binnen 7 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Chroma Coaching hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Cliënt het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Chroma Coaching aan de Cliënt een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Chroma Coaching mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7 – Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Cliënt niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Chroma Coaching de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Cliënt in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Cliënt in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Chroma Coaching.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de Cliënt niet op tijd betaalt, mag Chroma Coaching zijn verplichtingen opschorten totdat de Cliënt heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Cliënt, zijn de vorderingen van Chroma Coaching op de Cliënt onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Cliënt zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Chroma Coaching, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 8 – Garantie
- Wanneer de Cliënt en Chroma Coaching een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Chroma Coaching enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 9 – Informatieverstrekking door de Cliënt
- De Cliënt stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Chroma Coaching.
- De Cliënt staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Cliënt dit verzoekt, retourneert Chroma Coaching de betreffende bescheiden.
- Stelt de Cliënt niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Chroma Coaching redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Cliënt.
Artikel 10 – Uitvoering van de overeenkomst
- Chroma Coaching voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit, met inachtneming van de richtlijnen van de Internationale Ethische Gedragscode (IEC) voor coaches die onderschreven wordt door de NOBCO (Nederlandse Orde voor Beroepscoaches) en de EMCC (European Mentoring & Coaching Council).
- Chroma Coaching mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Cliënt.
- De Cliënt moet ervoor zorgen dat Chroma Coaching op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Het verzetten van een afspraak is mogelijk: dit kan telefonisch, per app of per e-mail.
- Wanneer afspraken meer dan 24 uur van tevoren geannuleerd of verzet worden, worden er geen kosten in rekening gebracht.
- Wanneer de Cliënt binnen 24 uur tot de gemaakte afspraak deze annuleert of verzet, wordt 50% van het uurtarief in rekening gebracht voor de gereserveerde tijd. Cliënt is verplicht deze te betalen.
- Zorgt de Cliënt er niet voor dat Chroma Coaching tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Cliënt.
- Bij het niet verschijnen van de Cliënt op een gepland gesprek wordt 50% van het uurtarief voor het gesprek in rekening gebracht en is Cliënt verplicht deze te betalen.
- Bij een online afspraak is de maximale wachttijd 10 minuten. Als Cliënt daarna (zonder bericht) nog niet is ingelogd geldt dit als niet verschijnen en wordt 50% van het uurtarief in rekening gebracht.
- Chroma Coaching heeft het recht afspraken te verzetten of te annuleren, wanneer zij niet naar behoren uitvoering kan geven aan de overeenkomst.
Artikel 11 – Duur en beëindiging overeenkomst
- De duur van de overeenkomst, zoals bij aanvaarding is tussen Chroma Coaching en de Cliënt is vastgelegd, kan altijd met wederzijds goedvinden door beide partijen worden beëindigd of worden verlengd.
- De overeenkomst eindigt automatisch met onmiddellijke ingang:
- aan het einde van een eventueel overeengekomen duur van de opdracht
- door ontbinding van Chroma Coaching
- met wederzijds goedvinden
- door faillietverklaring dan wel surseance van betaling van de Cliënt
- Beëindiging van de overeenkomst staat los van eerdere financiële verplichting die nagekomen dient te worden.
Artikel 12 – Intellectueel eigendom
- Chroma Coaching behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
- De Cliënt mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Chroma Coaching aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
Artikel 13 – Geheimhouding
- De Cliënt houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Chroma Coaching ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Chroma Coaching waarvan de Cliënt weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Chroma Coaching schade kan berokkenen.
- De Cliënt neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie: die al openbaar was voordat de Cliënt deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Cliënt, OF die door de Cliënt openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 14 – Boetebeding
- Wanneer de Cliënt het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Chroma Coaching voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de Cliënt een particulier dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
- Is de Cliënt een zakelijke klant dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
- Daarnaast moet de Cliënt een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- De Cliënt moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- Chroma Coaching mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Cliënt.
Artikel 15 – Vrijwaring
- De Cliënt vrijwaart Chroma Coaching tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Chroma Coaching geleverde diensten.
Artikel 16 – Klachten
- De Cliënt moet een door Chroma Coaching geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Cliënt redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Cliënt Chroma Coaching daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een Cliënt moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Chroma Coaching hiervan op de hoogte stellen.
- De Cliënt geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Chroma Coaching hierop gepast kan reageren.
- De Cliënt moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Cliënt en Chroma Coaching.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Cliënt niet eisen dat Chroma Coaching andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 17 – Ingebrekestelling
- De Cliënt moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Chroma Coaching.
- De Cliënt is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Chroma Coaching ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid
- Wanneer Chroma Coaching een overeenkomst aangaat met meerdere Cliënten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
- Chroma Coaching is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade die de Cliënt lijdt ten gevolge van handelingen of beslissingen genomen naar aanleiding van of tijdens een coachingstraject of aanverwante werkzaamheden. Cliënt is altijd zelf verantwoordelijk voor door Cliënt gemaakte keuzes.
- Chroma Coaching is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Chroma Coaching aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 19 – Ontbinding
- De Cliënt mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Chroma Coaching toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Chroma Coaching nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Chroma Coaching in verzuim is.
- Chroma Coaching mag de overeenkomst met de Cliënt ongedaan maken, wanneer de Cliënt zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Chroma Coaching kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Cliënt zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 20 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Chroma Coaching door de Cliënt niet aan Chroma Coaching kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computer-virussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Chroma Coaching 1 of meer verplichtingen naar de Cliënt niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Chroma Coaching kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Cliënt als Chroma Coaching de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Chroma Coaching hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Cliënt te betalen, ook niet wanneer Chroma Coaching hiervan voordeel heeft.
Artikel 21 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Cliënt en Chroma Coaching de overeenkomst aanpassen.
Artikel 22 – Wijziging algemene voorwaarden
- Chroma Coaching mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Chroma Coaching altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Chroma Coaching zoveel mogelijk vooraf met de Cliënt bespreken.
- Een Cliënt mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 23 – Overgang van rechten
- De Cliënt kan geen rechten uit een overeenkomst met Chroma Coaching aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Chroma Coaching.
Artikel 24 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Chroma Coaching bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 25 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Cliënt en Chroma Coaching is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Chroma Coaching is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Cliënt en Chroma Coaching, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 1 november 2023.